torsdag 20 maj 2010

EN SAK..

.. som jag kommer sakna med norge är språket. Alltså, när jag kom till Norge sa alla att "jo, men svenskar dom är så trevliga och när dom pratar låter dom alltid så glada". DET ÄR EN FET JÄVLA LÖGN!! Visst, det finns sånna svenskar, men dom står man bara inte ut med, jag tänker inte ge några exempel här men ja, jag får panik på sånna människor, speciellt på söndagsmornar!
Det som dock är sant är att norskan är ett skitskojigt språk. En norrman kan säga "jag har en squash i kylen" o få mig o dö av skratt. Det är bara underbart! Alla är skojiga hela tiden liksom. Min första tid i köket på dagiset låg jag dubbelvikt av skratt i genomsnitt 30 min per dag av allt barnen sa med deras skojiga språk. Hälften av tiden var det iofs för att jag skrattade åt vad deras efterblivna föräldrar hade gett dom för namn (okej om dom hade hetat typ britt-marie men i norge skulle det inte vara en omöjlighet att heta marie-britt och dessutom som 4åring).
Ja, det är alltså det jag kommer sakna. Alla borde åka till norge, eller iaf se en timme på norsk tv någon gång i livet. Eller läsa en norsk blogg. Min absoluta favoritblogg är norsk, och jag önskar att den var min!

1 kommentar: